Home
KASHBA Asiatica
Ais Loupatty
Ton Lankreijer
Staalstraat 6
1011 JL Amsterdam
Open 12:00 – 17:00
Zondag / Sunday 14:00 - 17:00
Contact:
31-20 - 6 23 55 64
06 - 588 41 370
Het kerstje op de oorlogstaart.
Twee verveelde, decadente vorstenhoven, samen bepalend voor het lot van meer dan de helft van de wereldbevolking, raken elkaar héél even...
via een piepklein hondje…
Van de ene kunstverzamelaar in het Oosten naar de andere in het Westen.
Over verzamelende miljardairs en andere rovers.
En hun onderlinge afgunst.
Deel 5 Honderdduizenden historische schatten veertien jaar lang op de vlucht.
Rond 1900 ontwikkelt Japan zich tot een voorbeeldstaat waar heel Oost-Azië zich aan spiegelt.
Nog geen twintig jaar later ontplooit het land zich tot een meedogenloze fascistische oorlogs-machine die de regio aanvalt en bezet.
Deel 6 Honderdduizenden historische schatten veertien jaar lang op de vlucht.
Opsplitsen en steeds dieper het land in. Hachelijke reizen, toevallige ontsnappingen aan bombardementen en vochtige grotten. Maar waarheen na afloop, als de Japanners capituleren en er een burgeroorlog uitbreekt?
Deel 7 In een kleine, onverwarmde ruimte boven de ingangspoort van de Verboden Stad bespreken de stafleden van het Bureau voor Culturele Relikwieën dagelijks de weelde aan schilderijen en kalligrafieën die de meest onverwachte individuen inbrengen – om te ruilen tegen geld of desnoods tegen baar eten. Eén collectie, twee musea.
Deel 8 (slot)
Wat is er mis aan de term nationaal erfgoed? Kun je dit terugvorderen - desnoods terugstelen - als je een paar decennia eerder alles nog kapot sloeg?
Kan een volk dat vertrok haar erfgoed meenemen of hoort het thuis bij het achter-gelaten land?
En: hoe kon een Italiaan hèt (huidige) symbool van Nationaal Chinees Erfgoed creëren - en maakt dat eigenlijk enig verschil?
All photographs and texts ©Kashba Ais Loupatty & Ton Lankreijer.Webdesign:William Loupatty